Direktlänk till inlägg 16 januari 2011
Bilindustrins storskaliga produktion av elektriska och funktionsdugliga fordon har dragit ut på tiden. Stockholms stad och Vattenfall har därför tagit initiativ till att landets kommuner med gemensamma krafter ska försöka snabba på introduktionen av elfordon i Sverige. Det är tänkt att göras genom en nationell och samordnad upphandling av elfordon, vilket sker med Sveriges kommuners och landstings praktiska stöd.
Nynäshamns kommun anmälde sitt intresse för samarbetet för några dagar sedan.
Enligt hittills gjorda prognoser tippar Stockholms stad och Vattenfall att 19 elbilsmodeller rullar i Sverige år 2011, både personbilar och transportfordon.
Marknadens utveckling tyder på att ett eldrivet fordon kommer att kosta i genomsnitt 200 000 kronor mer, än ett jämförbart bensindrivet fordon.
– Samarbetet innebär att man kan få Energimyndighetens merkostnadsstöd om högst 50 000 kronor per fordon för de första 1 000 fordonen som köps in inom projektet, berättar Stefan Andersson, som är chef för Nynäshamns tekniska avdelning.
Innan Nynäshamns kommun säger slutligt ja till samarbetet vill den utreda var man behöver ha laddningsstationer och vad de kommer att kosta. Man måste också reda ut om elbilarnas tekniska prestanda kan förenas med de krav som ställs på kommunens fordon, förklarar Stefan Andersson.
– Det gäller bland annat hemtjänstens bilar som kör hem till gamla som bor på landet. De kan behöva vara fyrhjulsdrivna och ha hög axelhöjd, säger han.
Projektets syfte ligger å andra sidan väl i linje med Nynäshamns politiska mål för miljöanpassning av kommunens fordonspark, menar Stefan Anderson.
Enligt kommunens miljömål, som har antagits av Nynäshamns kommunfullmäktige, ska kommunens bilpark nämligen endast bestå av miljöbilar, och det ska genomföras senast under 2012.
I dag har Nynäshamns kommun 150 bilar i sin bilpark. Av dem är enstaka fordon hybridbilar som kan drivas med el i kombination med fossila bränslen. Det kan bli svårt att hinna byta ut bilparken i miljömålens takt, menar han. En annan svårighet är definitionen av miljöbil, menar Stefan Andersson.
Stockholms stad har en krokigare utvecklingskurva. Efter en stabil tillväxt nådde Stockholm 603 invånare år 1960. Sedan brakade det utför med minussiffror 21 år i rad. 1981 var befolkningen bara drygt 647.000 men sedan dess har Stockholm visat plussi...
Under förra sommaren blev Tomas Olsson, fritidsboende på Torö, av med två motorer. Då låg båten i vattnet. Efter att ha vidtagit alla försiktighetsåtgärder och ställt upp båten på tomten trodde han att båten skulle vara i fred under vintern. Men i fö...
Oftast är det bara motorn tjuvarna vill åt. Även om de stjäl hela båten återfinns båten i en vik efter ett tag utan motor, fortsätter Nils Forssberg.På IF båtförsäkring har man hittills i år fått in 250 anmälningar om stulna motorer, till ett totalt ...
Nynäshamns kommun och SL har nu enats om om att elbilsförare ska erbjudas möjlighet att ladda bilen invid pendeltågsstationerna inom Nynäshamns kommun.De första p-ytorna som upprustas med var sin laddstolpe blir infartsparkeringen vid Nynäshamns stat...
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 |
2 |
||||||||
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
|||
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
16 | |||
17 |
18 |
19 |
20 |
21 |
22 |
23 |
|||
24 |
25 |
26 |
27 |
28 |
29 |
30 |
|||
31 |
|||||||||
|