Direktlänk till inlägg 16 januari 2011
Oftast är det bara motorn tjuvarna vill åt. Även om de stjäl hela båten återfinns båten i en vik efter ett tag utan motor, fortsätter Nils Forssberg.
På IF båtförsäkring har man hittills i år fått in 250 anmälningar om stulna motorer, till ett totalt värde på cirka 10 m iljoner kronor. Tjuvarna betar inte av områden, i stället agerar de lite varstans de kommer åt, vilket gör den här typen av stölder svårarbetade för polisen.
Men man kan konstatera att det oftast rör sig om någon form av organiserade stölder, speciellt när det gäller större, dyrare modeller. En stor del av motorerna säljs vidare utomlands och lämnar landet med bilfärjorna exempelvis via Nynäshamn, där tullen finns. Men tullens uppgift är främst att bevaka inkommande varor. Dessutom råder frihandelsavtal inom EU vilket begränsar kontrollerna ännu mer.
Det enda tullen kan göra är att kontakta polisen om de ser misstänkt stöldgods på utgående. Tulltjänstemännen kan däremot inte själva ingripa. Men det pågår ett ökat samarbete mellan polisen och kustbevakningen inom EU. Senast i april i år beslagtogs runt 40 motorer av myndigheterna i Baltikum och Polen.
Problemet var att en del av dem inte kunde identifieras eftersom de hade stulits från vinteravställda båtar, stölderna hade inte upptäckts av ägaren. Av den historien menar Nils Forssberg på Sjöpolisen att man kan dra vissa lärdomar:
– För det första, ta bort allt från båten under vintern, även om det innebär mer kånkande. För det andra, titta till båten även när den står på land och samverka inom båtklubben.
En relativt ny åtgärd är att sätta GPS-larm på motorn. Då får ägaren ett sms om strömmen till larmet brutits och ytterligare ett om motorn förflyttas. Sen kan motorn spåras med GPS-variation.
– Spårsändare har förenklat vårt arbete och är något som ökat under se senaste åren. Sedan är det viktigt att ha rejäla lås och kättingar och att märka grejorna.
Några siffror på hur många båtmotorstölder som klaras upp har polisen inte i dag, men uppklarade stölder hör inte till vanligheterna.
Stockholms stad har en krokigare utvecklingskurva. Efter en stabil tillväxt nådde Stockholm 603 invånare år 1960. Sedan brakade det utför med minussiffror 21 år i rad. 1981 var befolkningen bara drygt 647.000 men sedan dess har Stockholm visat plussi...
Under förra sommaren blev Tomas Olsson, fritidsboende på Torö, av med två motorer. Då låg båten i vattnet. Efter att ha vidtagit alla försiktighetsåtgärder och ställt upp båten på tomten trodde han att båten skulle vara i fred under vintern. Men i fö...
Nynäshamns kommun och SL har nu enats om om att elbilsförare ska erbjudas möjlighet att ladda bilen invid pendeltågsstationerna inom Nynäshamns kommun.De första p-ytorna som upprustas med var sin laddstolpe blir infartsparkeringen vid Nynäshamns stat...
Bilindustrins storskaliga produktion av elektriska och funktionsdugliga fordon har dragit ut på tiden. Stockholms stad och Vattenfall har därför tagit initiativ till att landets kommuner med gemensamma krafter ska försöka snabba på introduktionen av ...
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 |
2 |
||||||||
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
|||
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
16 | |||
17 |
18 |
19 |
20 |
21 |
22 |
23 |
|||
24 |
25 |
26 |
27 |
28 |
29 |
30 |
|||
31 |
|||||||||
|